CONSUM
UN MERCAT MÉS DEMOCRÀTIC I CONSCIENT
Una República que vetlli per garantir la protecció dels drets dels consumidors, com a agents socials i econòmics, mitjançant la implicació d’organismes públics nacionals de consum amb autonomia organitzativa i pressupostària pròpia i amb l’impuls i el compliment de normes jurídiques pròpies.
Els pilars de la nova república
1
Fomentar el consum responsable
El consum responsable és una eina ciutadana poderosa per afavorir un desenvolupament econòmic en base a criteris de responsabilitat social, sostenibilitat mediambiental i diversitat cultural i lingüística. Alhora el consum responsable ens identifica i beneficia tant el nostre país com els consumidors vinguts de fora. Per aquest motiu, cal estimular la consciència ciutadana i fomentar una relació estable tant dins dels Països Catalans com amb altres organismes i estats transfronterers.
Com ho farem?
- Fomentar el consum responsable en base a criteris de responsabilitat social, sostenibilitat mediambiental i diversitat cultural i lingüística, com a via per afavorir un model de desenvolupament econòmic més equilibrat, amb programes de formació i campanyes de sensibilització continuades.
- Defensar el català com a llengua oficial de la Unió Europea, i garantir i impulsar l’etiquetatge en català.
- Promoure els convenis de col·laboració amb el món local per controlar i sancionar les activitats econòmiques en les quals s’evidenciïn situacions de competència deslleial que posin en risc la seguretat del consumidor i la qualitat del servei.
- Fomentar el diàleg permanent amb les organitzacions empresarials i professionals per impulsar les bones pràctiques en matèria de consum i ajudar a estendre l’adopció de pràctiques que responguin a la responsabilitat social corporativa.
2
Democratitzar l'economia
En un context d'una economista capitalista amb un mercat on es produeixen situacions de domini, competència deslleial o decisions empresarials al marge de criteris econòmics o sensivilitat social i medi ambeintal per part de grans oligopolis, resulta convenient avançar en un procés de democratització de l'economia que, des de la proximitat, empoderi la ciutadania amb capacitat de decisió i afavoreixi l'establiment d'un mercat més democràtic i conscient,
Com ho farem?
- Impulsar l'economia cooperativa de crèdit i de consum
- Garantir la lliure i lleial competència que eviti les situacions de domini del mercat.
- Desvincular els gran oligopolis dels poders polítics i de les portes giratòries que afavoreixi que les decisions empresarials es prenen en base a criteris econòmics i responsabilitat social empresarial.
3
Una política pionera d’estat en garantir els drets de les persones consumidores
Apostar per la implantació dels serveis públics de consum, controlant i supervisant les empreses per garantir els drets dels consumidors, tant de béns com de serveis, fomentant el processos d’arbitratge i mediació.
Com ho farem?
- Invertint esforços a la implantació de l’OMIC i l’OCIC, amb la col·laboració estreta de les administracions locals, per agilitar i enfortir la relació amb les administracions.
- Prestar especial atenció i control a les empreses més predominants al mercat (especialment empreses de serveis de telecomunicacions, financeres i d’energia) prioritzant les campanyes inspectores i facilitant els processos d’arbitratge i mediació per resoldre els conflictes amb més celeritat.
- Desplegar i aplicar plenament, mitjatçant l’ACC, la nova llei de consum, com a garant dels drets de les persones que consumeixen béns i serveis al nostre país.
- Garantir per mitjà dels nous organismes reguladors (energia, telecomunicacions...) els drets dels consumidors.
4
Polítiques comunitàries al servei d’uns sistemes de protecció adequats i del desenvolupament harmònic del mercat interior
Com ho farem?
- Augmentar els mecanismes de transparència, control intern, informació, publicitat i clàusules abusives per aturar pràctiques manifestament contràries als interessos dels consumidors.
- Impulsar la llei de seguretat en l’adquisició de béns i serveis bancaris i actius immobiliaris.
- Desenvolupar legislació pròpia en totes les matèries que actualment legisla l’Estat espanyol en matèria de consum.
- Transposició de la Directiva dels drets dels consumidors i reformes profundes en l’àmbit del dret civil i mercantil perquè l’Estat català esdevingui pioner en normativa de protecció dels consumidors.